Q11
Model Q11 vznikl jako volné pokračování našeho velmi úspěšného Q10 resp. Q10.1.
Návrh každého modelu je kompromis. U Q10 šlo v první řadě o dosažení co nejnižší hmotnosti, což bylo možno nejlépe dosáhnout konstrukcí křídla na uhlíkové trubce.
Inspirací pro návrh Q11 byly v první řadě zkušenosti s RC házedly. Modely, zhotovené technologií pěna/sklo se chovaly výrazně lépe, než starší typy s konstrukcí kostra/potah. Zjevně se jedná o důsledek celkového zvýšení aerodynamické jemnosti modelu.
Laminátová konstrukce, která má vysokou tuhost a tvarovou stálost, současně umožňuje výrazné zvýšení štíhlosti křídla i zhotovení brzd a křidélek, které se nekroutí. Na jádru z extrudovaného polystyrenu jsou dvě vrstvy sklotextilu 25 g/m2 +/- 45 stupňů.
Se štíhlostí jsme se tak dostali na úroveň volných modelů i např. moderních modelů F5B.
Každá polovina křídla je zhotovena jako jeden kus. Vzepětí je zhotoveno trojnásobným ohybem křídla při laminování. Tím bylo dosaženo maximální pevnosti při nejmenší hmotnosti. Protože ohyby mají nenulový poloměr, bylo nutno vyplnit mezeru mezi brzdou a křidélkem. Pokud by tyto součásti přímo navazovaly, pravděpodobně by docházelo k trhání závěsů.
Křídlo bylo několik měsíců testováno na trupu Q10. Teprve po ověření pevnosti, tuhosti a aerodynamických vlastností jsme přikročili k návrhu trupu a kormidel.
Návrh gondoly nebyl zcela jednoduchý s ohledem na současně platná pravidla RCEK.
Přední část trupu byla oproti Q10 nakonec mírně prodloužena, tak, aby bylo možno použít sklopnou vrtuli až do průměru 14 palců. Špička trupu je tvarována tak, aby gondolu bylo možno použít i pro čisté větroně. Do gondoly se dobře vejde všechno potřebné vybavení. Spodní část je mírně sploštělá, tím se prostor pro vybavení dále zvětší.
Zadní část trupu je tvořena standartní trubkou sklo/uhlík. Je dost dlouhá, opět ve shodě se současným trendem.
Pro ušetření hmotnosti jsou kormidla motýlková. Kormidla jsou zhotovena stejnou technologií jako křídlo. Jsou velmi lehká a hmotnost je pro kusy různé výroby stejná. To je u balzových výrobků zcela vyloučené, prakticky není možno najít kvalitní balsu ve větším množství.
Kormidla jsou dělená, čímž se odstaní známá bolest motýlka - obtížný trasport.
Táhla kormidel jsou uhlíková, s několika průchodkami z bílé plastové trubky.
Model je možno vyvážit i v "minimální" verzi: motor 2826 a baterie Dualsky 1000-2S EX, která má hmotnost pouhých 65 g. Bylo nutno na baterii přilepit závaží o hmotnosti 10g.
Gondola bude použitelná pro velkou škálu pohonných jednotek, od nejmenších "stříďáků" až po motory 400 s převodovkou - tj. asi nejtěžší prakticky použitelný pohon.
Palubní soustava modelu je napájena odděleným regulátorem. Není možno počítat s tím, že BEC regulátoru "utáhne" přijímač a 6 serv. Některé regulátory na přetížení reagují pouze poklesem napětí, jiné se resetují.
Regulátor VR-3 je napájen ze servisního konektoru napájecí baterie a funguje k plné spokojenosti.
Specifikace |
Rozpětí |
2000 mm |
Délka |
1130 mm |
Hmotnost prázdná |
od 310 gramů |
Hmotnost s doporučeným vybavením |
od 530 gramů |
Profily křídla |
AG 44-45-46 |
Doporučené vybavení:
Náčrtek sestavy modelu GIF
Náčrtek sestavy modelu PDF
Návod na sestavení
Obrázky ze stavby
|