Postavte si elektrokolo |
Jsme nejen modeláři ale i občasní
cyklisté - jako dnes skoro každý sportovně založený občan. Proto nás musela zaujmout
možnost přestavby běžného kola na elektropohon.
Většina elektro-modelářů vlastní akumulátory, které se už pro pohon
modelů pro opotřebení nehodí. Při pohonu bicyklu jsou odběrové proudy
ve srovnání s modely tak malé, že i starší akumulátor je stále velmi
dobře
použitelný.
Všichni modeláři dnes vlastní nabíječky.
Drahé komponenty elektropohonu bicyklu se tedy skoro u
každého najdou.
Elektropohon kola se od pohonu modelu principiálně neliší, potřebné
znalosti modeláři mají.
Při
přestavbě se nejedná o pohon ve smyslu plné náhrady
námahy svalů
elektomotorem. Vždy se musí šlapat. V tomto smyslu se jedná o
elektroasistenční pohon. To je ale také dobře, výhody jízdy na kole se
spojují s menší námahou při jízdě. Pro sportovně založené
občany jen další výhoda.
My jsme provedli přestavbu starého Favorita a
výsledek nás velmi příjemně překvapil. Proto jsme se rozhodli zařadit
komponenty pro přestavbu do naší nabídky.
Použili jsme starší baterii LiPol 5000-6S. S takovým zdrojem
je možno najet na jedno nabití cca 30 km. Záleží ovšem na vložené
lidské námaze, na profilu terénu, na požadované rychlosti. Když zásoba
elektřiny dojde, je možno dál šlapat.
Naše kolo má celkovou pohotovostní hmotnost cca 16,5 kg,
takže šlapání bez
elektro- asistence nepřináší zvláštní nadměrné obtíže jako je tomu u
běžných (a daleko těžších) elektrobicyklů. |
Jízda
Elektropohon
se aktivuje šlapáním pedálů. Když jezdec otáčí pedály pomalu, je to pro
regulátor signál, že člověk potřebuje pomoci a elektromotor se roztočí.
Stupeň
pomoci (jeden ze tří) se nastavuje na řídící jednotce.
Kromě toho je možno motor
kdykoliv nastartovat "natvrdo" stisknutím akcelerátoru na levém
řídítku. To se
dá s výhodou využít třeba při rozjezdu. Obecně v jakékoliv situaci, kdy
je nutno zvýšit rychlost bez šlapání. Stálé použití tohoto režimu jízdy
je možné
ale baterie se rychleji vyčerpává.
Komponenty pohonu všeobecně
Stejně jako u modelů, i elektropohon pro bicykly má
následující základní složky:
- elektromotor
- regulátor
- řídící jednotku (u modelů signál z přijímače. zde speciální řídící
jednotka)
Další speciální komponenty jsou popsány níže.
Celková hmotnost sestavy
pohonu je něco přes 3 kg (bez baterie). |
|
Pro zvětšení klikněte na obrázek |
Podrobně |
Elektromotor
Elektromotor je
bezkartáčkového typu (brushless) s neodymovými magnety, který se
vyznačuje vysokou účinností.
Je vložen do středu zadního
kola. Samozřejmě je nutné mít pro daný bicykl vhodný ráfek.
Elektromotor se do ráfku
zaplete běžným způsobem,
což většina zájemců asi svěří
odborníkům.
Doporučuje se použít silnější dráty - raději 2,3 mm a pokud možno z
nerezového materiálu.
Osa jednotky je z obou stran opracována, dá se tedy vložit do běžné
drážky v patce rámu která má šířku 10 mm.
Jednotka má šířku 135 mm. |
 |
Regulátor
Regulátor poskytuje na
výstupu řídící pulzy pro motor. Dále je do něho zapojena
napájecí baterie. Řada dalších kabelů přivádí regulátoru
řídící pulzy z dalšího příslušenství.
Na první pohled vystupuje z
regulátoru značný chuchvalec kabelů, ale není to tak zlé a navíc jsou
všechny konektory zvoleny tak, že nemůže dojít k záměně.
Seznam kabelů:
- kabely pro připojení
motoru (3x)
- kabely pro připojení baterie
(1x plus, 1x minus - v žádném případě nezaměnit!)
- kabel pro připojení řídící
jednotky která je umístěna na pravém řídítku
- kabel akcelerátoru - je na
levém řídítku
- kabely pro připojení signálů z
brzd: při brždění se musí motor odpojit
- kabel pro připojení snímače
otáčení pedálů |
 |
Řídící jednotka
Je umístěna na pravém řídítku.
Umožňuje:
- zapnutí a vypnutí pohonu
- čtyři diody signalizují
velikost napětí baterie a zhruba tedy i velikost
zbývající kapacity
- nastavení stupně asistence: je
možno zvolit tři stupně, pro menší či větší stupeň asistence
elektropohonu. |
 |
Akcelerátor
Je umístěn na levém řídítku.
Jeho stiskem se motor v každém případě roztočí. |
 |
Brzdy
Původní brzdové páky je nutno
nahradit novými. K těm se připojí běžné bovdeny. Na každé páčce je ale
navíc kabel, který vede k regulátoru. Tak se zajistí, že při stisku
brzdy dojde k odpojení elektropohonu. |
 |
Snímač pohybu pedálů
Pro dokonalé řízení
elektromotoru musí regulátor vědět, jak jezdec otáčí pedály. Proto se
musí na osu pedálů namontovat kotouč s několika magnety a na rám sonda.
Na shodném principu se získává signál pro běžný tachometr. Od
sondy vede kabel k regulátoru |
 |
Držák na sedlovku
Na držák je možno namontovat
regulátor, případně baterii s brašnou |
 |
Brašna pro baterii
Baterii je možno uložit do
brašny. |
 |
Baterie
Jako pohonnou baterii je vhodné
použít akku o napětí cca 24V a kapacitě cca 5000 mAh.
Z pohledu modeláře takovému
požadavku vyhoví buď baterie LiFePO4 (A123) s 8 články v
sérii nebo LiPol se 6 články v sérii.
Pro pokusy jsme ovšem použili pouhý šestičlánek 2250 mAh, se
kterým se dá dojet do vzdálenosti cca 10 km.
|
Ceny jednotlivých dílů
Typ |
Název |
Cena Kč |
YTW-24V-DBRW210 |
Elektromotor |
2266 |
YP-10-632 |
Regulátor |
655 |
J-DI24P |
Řídící jednotka |
424 |
TT-01 |
Akcelerátor |
144 |
BL-01 |
Brzdové páčky se spínačem |
107 |
Y-PA |
Snímač pohybu pedálů |
60 |
|
Držák na sedlovku |
150 |
|
Brašna |
214 |
Změny vyhrazeny
|