Postavte si elektrokolo
Jsme nejen modeláři ale  i občasní cyklisté - jako dnes skoro každý sportovně založený občan. Proto nás musela zaujmout  možnost přestavby běžného kola na elektropohon.

Většina elektro-modelářů vlastní akumulátory, které se už pro pohon modelů pro opotřebení nehodí. Při pohonu bicyklu jsou odběrové proudy ve srovnání s modely tak malé, že i starší akumulátor je stále velmi dobře použitelný.
Všichni modeláři dnes vlastní nabíječky.
Drahé komponenty elektropohonu bicyklu se tedy skoro u každého najdou.
Elektropohon kola se od pohonu modelu principiálně neliší, potřebné znalosti modeláři mají.

Při přestavbě se nejedná o  pohon  ve smyslu plné náhrady námahy svalů elektomotorem. Vždy se musí šlapat. V tomto smyslu se jedná o elektroasistenční pohon. To je ale také dobře, výhody jízdy na kole se spojují s menší námahou při jízdě. Pro sportovně založené občany jen další výhoda.

My jsme provedli přestavbu starého Favorita a výsledek nás velmi příjemně překvapil. Proto jsme se rozhodli zařadit komponenty pro přestavbu do naší nabídky.

Použili jsme starší baterii LiPol 5000-6S. S takovým zdrojem je možno najet na jedno nabití cca 30 km. Záleží ovšem na vložené lidské námaze, na profilu terénu, na požadované rychlosti. Když zásoba elektřiny dojde, je možno dál šlapat.
Naše kolo má celkovou pohotovostní hmotnost  cca 16,5 kg, takže šlapání bez elektro- asistence nepřináší zvláštní nadměrné obtíže jako je tomu u běžných (a daleko těžších) elektrobicyklů.

Jízda

Elektropohon se aktivuje šlapáním pedálů. Když jezdec otáčí pedály pomalu, je to pro regulátor signál, že člověk potřebuje pomoci a elektromotor se roztočí. Stupeň pomoci (jeden ze tří) se nastavuje na řídící jednotce.
Kromě toho je možno motor kdykoliv nastartovat "natvrdo" stisknutím akcelerátoru na levém řídítku. To se dá s výhodou využít třeba při rozjezdu. Obecně v jakékoliv situaci, kdy je nutno zvýšit rychlost bez šlapání. Stálé použití tohoto režimu jízdy je možné ale baterie se rychleji vyčerpává.


Komponenty pohonu všeobecně

Stejně jako u modelů, i elektropohon pro bicykly má následující  základní složky:
- elektromotor
- regulátor
- řídící jednotku (u modelů signál z přijímače. zde speciální řídící jednotka)

Další speciální komponenty jsou popsány níže.

Celková hmotnost sestavy pohonu je něco přes 3 kg (bez baterie).
celek motor baterie
celek akcelerator snimac
Pro zvětšení klikněte na obrázek


Podrobně

Elektromotor
Elektromotor je bezkartáčkového typu (brushless) s neodymovými magnety, který se vyznačuje vysokou účinností.
Je vložen do středu zadního kola. Samozřejmě je nutné mít pro daný bicykl vhodný ráfek. Elektromotor se do ráfku zaplete běžným způsobem, což většina zájemců asi svěří odborníkům.
Doporučuje se použít silnější dráty - raději 2,3 mm a pokud možno z nerezového materiálu.
Osa jednotky je z obou stran opracována, dá se tedy vložit do běžné drážky v patce rámu která má šířku 10 mm.
Jednotka má šířku 135 mm.
motor

Regulátor

Regulátor poskytuje na výstupu  řídící pulzy pro motor. Dále je do něho zapojena napájecí baterie. Řada dalších kabelů přivádí regulátoru řídící pulzy z dalšího příslušenství.
Na první pohled vystupuje z regulátoru značný chuchvalec kabelů, ale není to tak zlé a navíc jsou všechny konektory zvoleny tak, že nemůže dojít k záměně.

Seznam kabelů:

- kabely pro připojení motoru (3x)
- kabely pro připojení baterie (1x plus, 1x minus - v žádném případě nezaměnit!)
- kabel pro připojení řídící jednotky která je umístěna na pravém řídítku 
- kabel akcelerátoru - je na levém řídítku 
- kabely pro připojení signálů z brzd: při brždění se musí motor odpojit
- kabel pro připojení snímače  otáčení pedálů
ESC

Řídící jednotka

Je umístěna na pravém řídítku. Umožňuje:
- zapnutí a vypnutí pohonu
- čtyři diody signalizují velikost napětí baterie a  zhruba tedy i velikost zbývající kapacity
- nastavení stupně asistence: je možno zvolit tři stupně,  pro menší či větší stupeň asistence elektropohonu.
ridici_jednotka

Akcelerátor

Je umístěn na levém řídítku. Jeho stiskem se motor v každém případě roztočí.
akcelerator

Brzdy

Původní brzdové páky je nutno nahradit novými. K těm se připojí běžné bovdeny. Na každé páčce je ale navíc kabel, který vede k regulátoru. Tak se zajistí, že při stisku brzdy  dojde k odpojení elektropohonu. 
brzdy

Snímač pohybu pedálů

Pro dokonalé řízení elektromotoru musí regulátor vědět, jak jezdec otáčí pedály. Proto se musí na osu pedálů namontovat kotouč s několika magnety a na rám sonda. Na shodném principu se získává signál pro běžný tachometr.  Od sondy vede kabel k regulátoru
snimac

Držák na sedlovku
Na držák je možno namontovat regulátor, případně baterii s brašnou
nosic

Brašna pro baterii
Baterii je možno uložit do brašny.
motor

Baterie
Jako pohonnou baterii je vhodné použít akku o napětí cca 24V a kapacitě cca 5000 mAh.
Z pohledu modeláře takovému požadavku vyhoví buď baterie LiFePO4 (A123)  s 8 články v sérii nebo LiPol se 6 články v sérii.
Pro pokusy jsme ovšem použili  pouhý šestičlánek 2250 mAh, se kterým se dá dojet do vzdálenosti cca 10 km.
Ceny jednotlivých dílů
Typ Název Cena Kč
YTW-24V-DBRW210 Elektromotor 2266
YP-10-632 Regulátor 655
J-DI24P Řídící jednotka 424
TT-01 Akcelerátor 144
BL-01 Brzdové páčky se spínačem 107
Y-PA Snímač pohybu pedálů 60
  Držák na sedlovku 150
  Brašna 214
Změny vyhrazeny